Určení typu auta - podvozek

 

Vůz řady F lze rozdělit na dvě základní části – na podvozek a karoserii. Nejprve se budeme zabývat podvozkem a jeho základní součástí – rámem. Rám je rozhodujícím prvkem při určování vozu.

V řadě vozů F rozeznáváme tři základní druhy rámů:

1 – rám žebřinový

2 – rám páteřový

3 – rám obvodový

    ad 1     Rám žebřinový je tvořen dvěma podélnými nosníky tvaru písmene U položenými otevřenými stranami k sobě, spojenými několika příčnými výztuhami. Byly vyráběny celkem tři varianty:

    1a        Podélné nosníky byly rovné v celé délce. Střední výztuha X není. Byla nahrazena třemi příčnými plochými výztuhami. Tento tvar rámu byl použit u vozů F2.

    1b        Podélné nosníky byly v zadní části rámu vyhnuty nahoru ve tvaru ležatého písmene S. Asi v polovině délky byl rám opatřen výztuhou ve tvaru písmene X. Tento tvar rámu byl použit u vozů F1

    1c        Do rámu jako v bodě 1a vevařeny další tři trubkové příčky. Důvodem této úpravy byla nedostatečná tuhost proti kroucení. Tento rám byl použit jednak v samostatných podvozcích typu F3, vyráběných v omezeném množství, s určením pro vozy s karoserií typu faeton - kübelwagen, dodávaných státním institucím, jednak ve vozech typu F4. 

Pozn.:   1 – Rám v provedení dle typu 1a prodloužený až pod kufr byl použit i u vozu Jawa 700, což byla licence typu DKW 701 – F2.

            2 – V dobové literatuře jsou rámy ad 1a, 1b + 1c někdy označovány jako pomocné v důsledku jejich nedostatečné pevnosti v krutu. Karoserie montované na těchto rámech jsou v souvislosti s tím někdy označovány jako samonosné. Vyznačují se mohutnějšími podélnými nosníky – prahy.

    ad 2 -  Rám páteřový je tvořen jedním centrálním uzavřeným skříňovým profilem, vpředu upraveným pro uložení motoru. Rám vykazoval 20 násobnou pevnost v porovnání s rámem dle bodu 1a. Tento tvar rámu byl použit u vozů F5 a F7. Rozliší se podle vzdálenosti zadních příček F5 - 390 mm a F7 - 500mm.

    ad 3 -   Rám obvodový je tvořen dvěma uzavřenými skříňovými profily, které zhruba sledují obvod karoserie. Tvar rámu poněkud připomíná hrušku. Tento tvar rámu byl použit u vozů F8.

Poznámka: Rám stejné koncepce jako v bodě 3, avšak upravený pro montáž motoru před nápravou, měly i vozy P70, IFA F9, W311, W312, W313 vyráběné v NDR jakož i vozy F89, F91, F93, F94, A-U 1000, A-U 1000 S, A-U 1000 SP vyráběné v SRN. Poslední verzí je rám W353 upravený pro použití vinutých pružin.

 

Přední náprava

Ve vozech řady F je použita přední náprava s nezávislým zavěšením kol. Tato je tvořena dvěma závěsy – horním a dolním.

Horní závěs je ve všech případech tvořen jedním příčným půleliptickým listovým pérem.

Dolní závěs existuje ve dvou variantách tvořených:

    a) jedním příčným půleliptickým listovým pérem

    b) dvěma příčnými trojúhelníkovými rameny

Podle počtu per přední nápravy se vžily názvy „dvoupérák“ u vozů F1, F2, F3, F4, F5 a F7 a „jednopérák“ u vozů F8. Listová péra se vyskytují v několika délkách, protože se během výroby zvětšoval rozchod kol.

 

Zadní náprava

Ve vozech řady F je použita zadní náprava ve dvou variantách:

    a) s nezávislým zavěšením kol – náprava je tvořena dvěma příčnými půleliptickými listovými péry nad sebou. Použito u vozů F1, F2, F3 a F4.

    b) Tuhá náprava – zavěšená na jednom příčném půleliptickém péru umístěném nad nápravou a k rámu připojena dvěma trubkovými táhly s kulovými klouby, Nesprávně označovanými „torzky“. Celý tento systém se souhrně nazývá „Schwebeachse“. Je to patent firmy DKW prvně použitý na vozech Sonderklasse 1001 – vidlicový čtyřválec se dvěma dmychadly a pohonem zadních kol. Zadní náprava „Schwebeachse“ byla použita u vozů F5, F7 a F8.

Poznámka: Přední nápravy v provedení „jednopérák“ zadní „Schwebeachse“ byly použity i u vozů P70, IFA F9, W 311, W 312, W 313 vyráběných v NDR, jakož i u vozů F89, F91, F93, F94, A-U 1000, A-U 1000 S, A-U 1000 SP vyráběných v SRN.

Pro každý typ vozu a každou nápravu je určeno péro jiné a tato nejsou zaměnitelná.

Tlumiče pérování

Ve vozech řady F jsou použity hydraulické pákové tlumiče ve dvou variantách:

            a) dvojčinné – F2, F4, F5 a F7

            b) jednočinné – F8

Poznámka: Na vozech F1 tlumiče montovány nebyly a k podvozkům F3 nemáme žádnou dokumentaci.

Tlumiče byly montovány na obou nápravách. U provedení „Reichsklasse“ byly do roku 1935 montovány pouze na přední nápravě. Tlumiče jsou vzájemně nezáměnné.

 

Řízení

Ve vozech řady F je řízení ve dvou variantách:

    a) šnekové F1, F2, F3, F4, F5 – větší převodka a F7 menší převodka

    b) hřebenové F8

Poznámka: S výjimkou typu F1 jsou na řídicích a spojovacích tyčích použity kulové klouby Faudi. Vnějším identifikačním znakem druhu řízení je sklon volantové tyče. U šnekového řízení je jeho sklon výrazně strmější oproti řízení hřebenem.

Volanty existují ve dvou variantách:

    a) se čtyřmi příčkami – F1 - F4

    b) se třemi příčkami – F4 - F8

 

Brzdy

Ve vozech řady F jsou použity mechanické brzdy ve dvou variantách:

    a) Simplex  – obě brzdové čelisti jsou ovládány jedním klíčem

    b) Perrot – duplex   – brzdové čelisti jsou ovládány pákovým mechanismem bez brzdového klíče - F8

Vnějším identifikačním znakem je uchycení brzdového lana u štítu brzdy:

    ad a) Brzdové lano je uchyceno vně brzdového štítu na páce brzdového klíče.

    ad b) Bovden je opřen přímo o brzdový štít a lano prochází dovnitř brzdového bubnu - F8.

Brzdové bubny

Brzdové bubny jsou stejných rozměrů na přední i zadní nápravě a jsou vzájemně záměnné. Šířka bubnu je jednotná 30 mm. Průměry jsou tři.

    a) prům. 180 mm – F1

    b) prům. 210 mm – F2, F3, F4, F5, F7 celková účinná plocha brzdového obložení 110 cm2

    c) prům. 200 mm – F8 celková účinná plocha brzdového obložení 130 cm2

Účinnost brzd Perrot-duplex je o cca 50% vyšší než Simplex. Střední životnost obložení udávaná výrobcem je 48 000 km. Nožní brzda působí na všechna čtyři kola, ruční pouze na kola zadní nápravy. Ovládání brzd je prostřednictvím táhel a lan bez vyrovnávání ovládací síly. Poloha a sklon páky ruční bzdy je identifikačním znakem typu vozu.

Ruční brzda

    a) páka před sedadly téměř svislá F1, F2, F3, F4

    b) páka mezi sedadly téměř vodorovná F5, F7, F8

Motor podle objemu

    a) 500 ccm - F1

    b) 600 ccm všechny typy Reichsklasse

    c) 700 ccm všechny typy Meisterklasse, Luxus Cabriolet a Lieferwagen

Motor podle uchycení

    a) mezikus uchycený k motoru dvěma vodorovnými svorníky uložený na dvou kulatých silentblokách - do F5

    b) nálitek přímo na motoru uložený na obdélníkovém silentbloku - F7, F8

Převodovka podle uchycení

    a) vodorovným svorníkem - do F7

    b) nálitek s obdélníkovým silentblokem (jako na motoru) - F8

Odkazy: Auto-moto